zielone curry

Zielone curry przygotowujemy na woku, trwa to około 30 minut. Do potrawy potrzebujemy m.in. kurczaka, różnego rodzaju warzyw (cukinia, papryka, kapusta) oraz ostrej pasty curry. Danie doskonal smakuje z ryżem basmati.

Curry to jedna z najpopularniejszych potraw z kuchni azjatyckiej, konkretnie wywodzi się z Tajlandii. Gdzie tradycja kulinarna to wyrafinowane i aromatyczne połączenia smaków kwaśnych, słonych, słodkich, gorzkich i ostrych. Gdzie króluje ryż i całe bogactwo przypraw i składników.

Bazowym składnikiem curry jest pasta curry, czyli aromatyczna mieszanka ziół i przypraw. Pasta występuje w trzech rodzajach – kolorach czerwonym, zielonym i żółtym. I w zależności od tego której pasty użyjemy, taki rodzaj dania nam powstanie. Pasty różnią się od siebie intensywnością smaku. Najostrzejsze jest curry czerwone powstałe na bazie pasty z dodatkiem ostrych, czerwonych papryczek chilli. Żółte curry zawdzięcza swą barwę kurkumie, tradycyjnie zawiera też galangal, liście kaffiru i kminek.

Pomiędzy nimi, jako pośredni smak znajdziemy curry zielone. Swój kolor, ostrość i smak zawdzięcza zielonym papryczkom chili. W zielonej paście curry odnajdziemy też smak kolendry, limonki, imbiru i czosnku. Taki balans smaków czyni z zielonego curry jedną z najpopularniejszych potraw kuchni tajskiej. Często odtwarzaną w wielu wariantach, jako bardzo popularne curry zielone z kurczakiem, lub curry z krewetkami, rybami, wołowiną, czy wegańska wersja z tofu.

Curry jest daniem jednogarnkowym, tradycyjnie przyrządzanym w woku, ale oczywiście możemy też użyć patelni.

Skadniki:

Zielonego curry – gotujemy

Aby je przygotować do woka dodajemy 2 łyżeczki pasty curry i mieszając podsmażamy przez chwilę. Dodajemy ok. 250 ml. mleczka kokosowego, mieszamy i gotujemy. Następnie możemy dodać szczyptę cukru, kurkumę, opcjonalnie liście limonki kaffir i pokrojoną papryczkę chili – jeśli zależy nam na ostrości smaku. Gotujemy aż sos się zredukuje.

Zobacz również:  Curry z kalafiora. Przepis krok po kroku

Teraz dodajemy przygotowane wcześniej, pokrojone warzywa. Tu mamy dużą dowolność, możesz dodać w zasadzie każde warzywo, jakie znajdziesz w lodówce. Polecamy cukinię, zieloną paprykę, kapustę pak choi, kalarepkę, a nawet szparagi.

Na koniec ok. 300 gr pokrojonego kurczaka i dla podkręcenia smaku po dwie łyżeczki sosu sojowego i sosu rybnego. Wszystko gotujemy krótko, ale na intensywnym ogniu. Tak aby kurczak doszedł, a warzywa zachowały jędrność. Idealnym dodatkiem to tego dania będzie ryż  oraz posiekana świeża kolendra. Tak przygotowane zielone curry to to kwintesencja kuchni tajskiej – pachnącej, aromatycznej i zdrowej. Mieszkańcy Azji uważają je za jedną z najzdrowszych potraw na świecie. Przypisuje się mu korzystne działanie na układ krążenia, trawienny oraz to, ze obniża ryzyko cukrzycy i wspomaga pracę mózgu.